بهینه سازی عملکرد سرور مجازی VPS با ۵ نکته طلایی!

سرور مجازی یک انتخاب عالی برای رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی است؛ این سرویس ویژگی های سرور اختصاصی را دارا می باشد البته با هزینه کمتر و مدیریت آسان تر. توجه داشته باشید هر سیستمی را می توان بهبود داد تا کارایی آن تا حد قابل قبولی بالا برود. تنظیمات پیشفرض گاهی برای کاری که می خواهید بکنید، بهینه نیست و باید آن را به سطح ایده ال دلخواه خود برسانید. راه های متنوعی برای کاهش بار و بهبود زمان پاسخگویی سایت وجود دارد که تحت عنوان نکات طلایی بهینه سازی عملکرد سرور مجازی VPS به شما ارائه می شود. برای اینکه بتوانید از این مسئله نهایت استفاده را ببرید، موارد زیر را از میزبان ۲۴ دنبال کنید.

۱- بهینه سازی پیکربندی آپاچی Apache

 

بهینه سازی عملکرد سرور مجازی VPS را با بازنگری تنظیمات Apache آغاز کنید. اگر این کار را به خوبی انجام ندهید، از منابع سرور بیهوده استفاده می کنید که بر انجام پردازش های سرور اثر منفی خواهد گذاشت. این مورد بر سرورهای مجازی اثر فوق العاده ای می گذارد.

بهینه سازی پیکربندی آپاچی وابسته به پارامترهای مهمی به نام های MaxClients، KeepAlive، StartServers و MaxRequestsPerChild است. در زیر پیشنهاداتی در این مورد به شما ارائه شده که خواهیم خواند.

  • StartServers

این دستورالعمل تعداد فرایندهای سرور هنگام راه اندازی را مشخص می نماید. توصیه شده این مقدار را برای حالت بهینه روی ۵ قرار دهید.

  • KeepAlive

KeepAlive باید روی حالت روشن قرار بگیرد، مگر اینکه سرور به صورت هم زمان از تعداد زیادی IP درخواست داشته باشد. در سرورهای با حجم بالا یا سرورهای Load balanced برای بالا رفتن بازدهی سرور بهتر است که این گزینه را خاموش کنید.

MaxKeepAliveRequests روی سرور مجازی باید روی ۱۰۰ تنظیم شود. همچنین توصیه می شود مقدار KeepAliveTimeout روی ۵ تنظیم شود.

  • MaxClients

این دستورالعمل درخواست های هم زمان سرور را محدود می کند تا پاسخ دهی بهتری صورت بگیرد. درخواست های بیشتر از این حد را به صورت صف نگه می دارد تا کارهای قبلی انجام شود و سپس به این موارد رسیدگی شود. مقدار توصیه شده این پارامتر در سرور مجازی ۱۵۰ تعیین شده است.

  • MaxRequestsPerChild

این دستورالعمل باعث محدودیت درخواست های Child server شخصی می شود. در سرور مجازی مقدار این گزینه نیز ۳۰۰ توصیه می شود.

۲- نسخه MySQL خود را به روز نگه دارید.

 

به روز بودن نسخه MySQL برای اطمینان از بهینه سازی عملکرد سرور مجازی لازم می باشد! در چنین حالتی سرور در اوج باقی خواهد ماند و از امنیت خوبی برخوردار است. نسخه ۵.۱ و پایین تر از آن دیگر خدمات پشتیبانی را دریافت نمی کنند، پس به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. برای بهترین کارایی نسخه های ۵.۵ یا ۵.۶ را به کار گیرید، البته ۵.۶ برترین نسخه MySQL با توجه ظرفیت کاری و تعداد درخواست ها می باشد.

بروزرسانی MySQL به درک فنی بالایی نیاز دارد و روش آسانی برای آن وجود ندارد، به خصوص اگر تجربه لازم را ندارید. اگر از مشتریان ما هستید، میزبان ۲۴ این خدمات را باکیفیت بالا برایتان انجام می دهد.

۳- محتوای خود را کش کنید.

 

کش کردن یا ذخیره سازی روش دیگری برای بهینه سازی عملکرد سرور مجازی به شمار می رود. درخواست پیوسته ی فایل های استاتیک، می تواند یک منبع کند ایجاد نموده و روند را سنگین کند. در چنین شرایطی با کش محتوا در حافظه رم، به فرایندهای مختلف سرعت ببخشید و تاخیر در ارسال درخواست ها را از این طریق کاهش دهید.

نرم‌افزارهای Caching مانند Vatnish و Memcached عملکرد وب سایت ‌های داینامیک (پویا) را بهبود می دهند و به سایت‌هایی وابسته به دیتابیس کمک می‎  کنند.

۴- محتوای سایت خود را بهینه کنید.

 

روش های زیادی برای بهینه سازی محتوای سایت وجود دارد تا فرایند های پردازش موثرتر باشند. ابزارهای آنلاین بسیاری در این زمینه وجود دارد که به شما در ادامه مسیر کمک خواهد کرد. به طور مثال می توانید از ابزار گوگل یا WebPageTest استفاده کنید که هردوی آن ها سرعت و کارایی مناسبی دارند. در این زمینه پیشنهاد می کنیم که حتما به پست تست سرعت سایت با ابزار آنلاین Webpagetest.Org مراجعه کنید.

این ابزار ها سایت را بر اساس معیارهای عملکرد درجه بندی می کنند و درباره نحوه بهبود تنظیمات سرور به ما اطلاعات لازم را می دهند.

۵- استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN

 

برای اینکه داده ها به بازدیدکننده سایت برسند باید زمانی صرف شود. این مسئله برای افرادی که از سرور شما دورتر هستند، پیچیده تر می شود و درخواست ها باید زمان بیشتری را صرف کنند. شبکه توزیع محتوا CDN می تواند محتوای استاتیک سایت شما را در سرورهای مختلف جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره می کند تا درخواست بازدید کننده از نزدیکترین سرور پاسخ داده شود. بهینه سازی عملکرد سرور مجازی با وجود CDN فرایندی موثر است که نتایج آن در بارگذاری سایت دیده خواهد شد. در نتیجه محتوای سایت سریعتر دیده می شود و وب سایت در زمان کوتاهی بارگیری می شود. علاوه بر این با خلوت شدن سرور شما، پردازش های مختلف با سرعت بالاتری انجام می شود.

اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهید پیشنهاد می کنیم از پست شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست دیدن فرمایید.

بعد از خواندن این مقاله باید درک بهتری از نحوه بهینه سازی عملکرد سرور مجازی VPS داشته باشید. امیدواریم که این مطلب به اندازه کافی برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...