شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و در وبلاگ وردپرس چه کاربردی دارد؟

مفهوم گنگ شبکه توزیع محتوا یا همان Content Delivery Network و اثرات آن بر عملکرد سایت وردپرس ما را به پرسشی واداشته است؛ CDN چیست ؟ واقعا با پدیده پیچیده ای روبرو هستیم، چراکه CDN با سرور در ارتباط است و سرعت وردپرس را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. مجموعه این عوامل موجب اثرگذاری بر سئوی سایت و بهبود عملکرد آن می شود. بررسی تمام ابعاد آن به صورت جزئی نیازمند چندین محتوای جداگانه است. اما در این مطلب قصد معرفی مفاهیم اساسی آن را داریم. با میزبان ۲۴ همراه باشید!

اطلاعات ما فقط به ارائه پاسخی به سوال CDN چیست محدود نمی شود و باید موضوعات بیشتری را در این مورد با شما در میان بگذاریم. بد نیست بدانید که به CDN، شبکه تحویل محتوا نیز گفته می شود. یک شبکه بزرگ مخابراتی برای جابجایی سریع اطلاعات در سراسر دنیا وجود دارد، وجود یک CDN می تواند در سریعترین زمان ممکن محتواها و اطلاعات سایت شما را به نزدیک ترین سرور برای نمایش به بازدیدکننده ارسال کند. در چنین حالتی لود صفحات وب سرعت قابل توجهی پیدا می کند و میزان بازدیدکنندگان شما را افزایش می دهد.

ما پیام های زیادی را از سمت کاربرانمان جهت شیوه های سرعت بخشیدن به وردپرس دریافت می کنیم. در مطالب گذشته به خصوص آموزش سئو راه های زیادی را به شما معرفی نموده ایم، اما تاکنون راجع به CDN چیست مباحثی را بازگو نکرده ایم. ما به صورت پی در پی با سوالاتی در مورد تفاوت CDN با هاست روبرو می شویم. بسیاری از مبتدیان ما را با سوال ” آیا اگر CDN بخرم هنوز به هاست نیاز دارم ” غافلگیر کرده اند. البته که این کمی به خاطر اهمال کاری ما در رساندن اطلاع روز به شما بوده است.
بنابراین در این مقاله سعی می کنیم تا اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهیم و بدانید که چرا در وبلاگ وردپرس خود به CDN نیاز دارید.

نکته ی واضح این که CDN مسئله ای در ورای داشتن هاست می باشد و دو مسئله کاملا متمایزند و به سرعت بخشیدن کارها کمک می کند. هیچگاه یک CDN جایگزین یک حساب میزبانی وب نمی شود. در حقیقت شما هنوز به خدمات هاستینگ از سوی شرکت های ارائه دهنده نیاز دارید.
CDN چیست ؟

CDN اختصاری از عبارت Content Delivery Network است که به زبان فارسی دارای تعابیری مانند شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا می باشد. در حقیقت شبکه ای از سرورهایی است که محتوای استاتیک ذخیره شده را از طریق وب سایت ها به کاربران بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر تحویل می دهد. گیج شدین دیگه؟؟؟😁به فارسی آسون نمیشه گفت خب… بزارین ببینم چطور میتونم تیکه تکش کنم و ساده بگم…

اگر قبلا از میزبان ۲۴ خدمات میزبانی وب را دریافت نموده اید، بعد از ورود بازدیدکننده اطلاعات مابین او و سرور وب سایت شما(میزبان ۲۴) جابجا شده و منجر به نمایش محتوای آن به کاربر می شود. سرور میزبان شما به طور مثال در یک مکان فیزیکی مانند Frankfurt, Contabo قرار گرفته است. بنابراین هرکاربر شما برای مشاهده وب سایت به این سرور دسترسی پیدا می کند.

اینجاست که CDN مفید است، زیرا شبکه ای از سرورهای پراکنده در سراسر جهان می باشد. وقتی از CDN استفاده می کنید، محتوای استاتیک شما در تمام این سرورها ذخیره می شود. محتوای استاتیک شامل تصاویر، شیوه نامه ها (پرونده های CSS)، جاوا اسکریپت، فلش و غیره است. اکنون وقتی کاربر از سایت شما (سرور اصلی) بازدید می کند، فناوری CDN آن ها را به نزدیک ترین سرور به مکان کاربر هدایت می کند. فکر میکنم توضیحات بالا تا حدودی جوابگوی پرسش” CDN چیست ؟” بود.🤔
به طور مثال اگر سرور اصلی شما در فرانکفورت آلمان باشد اما کاربری از شهر شیراز وب سایت شما را مشاهده کند، فناوری CDN اطلاعات استاتیک شما را از نزدیک ترین سرور به بازدیدکننده یعنی برج میلاد – تهران به کاربر نمایش می دهد.

نزدیکی بازدیدکننده به سرور وب سایت شما، اثر فوق العاده ای بر سرعت بارگذاری آن دارد. با ذخیره سازی اطلاعات استاتیک در چندین سرور پراکنده جغرافیایی، می توانید صفحات خود را سریع تر به بازدیدکنندگان نمایش دهید. در حقیقت مزایای CDN به شما در پیشبرد اهدافتان کمک زیادی خواهد کرد. این یکی از بهترین مولفه های موثر بر سئو سایت است.
چرا به CDN در وردپرس احتیاج داریم؟

اگر تیتر CDN چیست ؟ را به خوبی مطالعه نمودید، داشتن CDN را امری مفید تلقی خواهید کرد. در حقیقت به علت اثری که به روی بهبود عملکرد سایت می گذارد، نام خود را بر سر زبان ها انداخته است.

در زیر برخی از مزایای CDN را به صورت موردی همراه با توضیحات کاربردی آورده ایم. همراهی با میزبان ۲۴ را فراموش نکنید:

سرعت – پس از استفاده از CDN در وب سایت، به صورت واضحی بارگذاری صفحات سریع تر می شود.
جلوگیری از دسترس خارج شدن سایت – اگر اطلاعات شما فقط در یک سرور باشد، بر اثر عوامل مخرب امکان از دسترس خارج شدن سایت شما وجود دارد. CDN به ما امکان می دهد به جای داشتن ۱۰۰ درصد ترافیک در سرور اصلی خود، آن را در چندین سرور توزیع کنیم و احتمال خرابی را پایین بیاوریم. اگر CDN نبود، از دسترس خارج شدن سایت به دفعات رخ می داد.
بهبود تجربه کاربری – بعد از استفاده از CDN در می یابید که نرخ گشت وگذار کاربران در وب سایت شما افزایش پیدا می کند. در حقیقت تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر افزایش پیدا می کند. بنابراین به وضوح یک سایت سریع، تجربه کاربری را بهبود می بخشد.
بهبود سئو سایت – گوگل به صورت واضح اعلام کرده که سایت های سریع تر را در صدر نتایج به کاربران خود نمایش می دهد. ما به محض انجام بهینه سازی در سایت خود، متوجه کاهش رتبه بندی سایت خود شده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...