نحوه مدیریت پایگاه داده با ابزار phpMyAdmin

سی پنل امکانت فراوانی را در اختیار کاربران خود گذاشته  که هر کدام نقش متفاوتی را ایفا می کنند. مدیریت پایگاه داده با ابزار phpMyAdmin یکی از حیاتی ویژگی هایی سی پنل می باشد که نقش انکار ناپذیری در طیف گسترده ای از عملیات های MySQL دارد. میزبان ۲۴ به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان هاست سی پنل در ایران مصمم به آموزش تمامی قسمت های آن خواهد بود، ما را دنبال کنید.

یکی از کاربردی ترین قسمت های مدیریت وب سایت phpMyAdmin است، به زبان ساده تر وظیفه مدیریت پایگاه داده یا همان دیتابیس را بر عهده دارد. در حقیقت پی اچ پی مای ادمین phpMyAdmin یک نرم افزار تحت وب به زبان php و به منظور فراهم آوردن محیطی کامل برای مدیریت دیتابیس طراحی شده است. از آنجایی که این نرم افزار سورس باز توسعه دهندگان را در پیشبرد اهدافشان یاری می رساند، کنترل پنل هایی مانند سی پنل و دایرکت ادمین از آن در سرورهای خود استفاده نموده اند.

به واسطه phpMyAdmin قادر اجرای دستورات MySQL به روی تمام دیتابیس های موجود درسرور خواهید بود. در ادامه مواردی مهم از مدیریت پایگاه داده با ابزار phpMyadmin را برایتان ذکر خواهیم کرد:

  • انجام عملیات های مختلف به روی دیتابیس مانند Create و Drop کردن

  • قابلیت مدیریت دیتابیس های MySQL و MariaDB

  • بکاپ گیری از دیتابیس در فرمت های مختلف

  • تحت امر قرار گرفتن یکپارچه چندین سرور

  • مدیریت کاربران و تعیین نمودن سطح دسترسی آن ها

  • امکان جستجو در تمام بخش های دیتابیس

هر آنچه که تاکنون گفته ایم، بخشی از ویژگی های مفیدی است که به لطف phpMyAdmin در اختیار ما قرار گرفته و دست ما را برای ایجاد تغییرات دلخواه در وب سایت باز نگه می دارد.

شاید در کوچکترین و پیش پا افتاده ترین موارد بتوان از این ابزار مفید استفاده نمود که حتی فکرش را هم تا به حال نکرده باشید! همین هفته گذشته محتوایی در مورد نحوه تغییر رمز عبور وردپرس صحبت کرده بودیم و استفاده از phpMyAdmin را به عنوان روشی کاربردی و سریع جهت تغییر گذرواژه معرفی کرده بودیم.

phpMyAdmin یک ابزار مفید برای مدیریت جداول و داده ها در یک پایگاه داده است. این رابط گرافیکی برای مدیریت پایگاه داده های MySQL ایجاد شده است. شما می توانید به صورت دستی جداول را ایجاد نموده و نسبت به ورودی و خروجی گرفتن داده ها اقدام کنید. اما دسترسی های در اختیار داده شده به اینجا محدود نشده و می توانید مقادیر را در هر ردیف ویرایش نمایید.

برای دسترسی به محیط phpMyAdmin باید لینک آن را قسمت DATABASE سی پنل انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر:

 

بعد از انتخاب آن با محیطی مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد و این جایی است که به محلی برای مدیریت پایگاه داده با ابزار phpMyAdmin تبدیل شده است:

در پنجره سمت چپ، لیستی از پایگاه های داده وجود دارد و برای مشاهده جزئیات بیشتری از جداول آن می توان هر کدام را انتخاب نمود. در قسمت سمت راست محیط کابری نیز می توان اطلاعات عمومی مربوط به سرور دیتابیس را مشاهده نمود. برای آشنایی با تمام قسمت های محیط کاربری phpMyAdmin می توانید به پست های آتی در قسمت آموزش هاستینگ مراجعه نمایید.

با اینکه می توان اقدامات مختلفی را با استفاده این محیط انجام داد، در ادامه شما را با اساسی ترین فرآیند قابل انجام در آن آشنا خواهیم کرد.

اجرا کردن کوئری SQL

برای اجرای کوئری SQL در یک پایگاه داده، باید اقداماتی را صورت داد که ما آن را در میزبان ۲۴ به صورت تصویری و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد:

گام اول – در قسمت سمت چپ نام پایگاه داده مورد نظر خو را بیابید و سپس روی آن کلیک کنید. بعداز انتخاب پایگاه داده، ساختار آن به شما نمایش داده خواهد شد.

گام دوم – از نوار بالا ویرایشگر SQL را انتخاب کنید:

 

گام سوم

کوئری خود را در ویرایشگر SQL بنویسید. دقت داشته باشید که شما قادر به نوشتن چندین کوئری خواهید بود، اما فراموش نکنید، برای جدا کردن آن ها از سیمیکالون (;) semicolon استفاده نمایید.

 

گام چهارم – روی دکمه Go کلیک نمایید تا کوئری موردنظر شما اجرا گردد. در صورتی که کوئری با موفقیت انجام شود، پیغامی با مضمون صحت انجام آن دریافت خواهید نمود.

ابزار phpMyAdmin قابلیت های فراوانی را بریمان فراهم نموده است و حتی در موارد مدیریتی برای بهبود وضعیت وردپرس به شما یاری می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبلا حساب کاربری ایجاد کرده اید؟
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
Loading...